FANDOM

У 1946 аддзел польскага падполля (Pogotowie Akcji Specjalnej) пад камандаваннем Рамуальда Райса "Бурага" ажыццявіў пацыфікацыю ўсходняй Беласточчыны. Рэйд працягваўся з 29 студзеня па 2 лютага, у выніку якога было спалена пяць вёсак і загінула 79 чалавек - праваслаўных беларусаў, уключаючы маленькіх дзяцей, жанчын і старых. Многія згарэлі жыўцом.

Галоўнай мэтай гэтага рэйду было запалохванне праваслаўных беларусаў і паскарэнне іх вяртання ў СССР: "Вам, сьмярдзючым беларусам, месца там, пад маскву, а ня тут, казалі яны ня раз. Вам трэба ведаць, якія актуальныя нас тут," на шляхце ", як людзі кажуць, палякі жывуць" (з успамінаў сведкі страшных падзей "Попель І памяць";.

30 студзеня ў лесе каля вёскі Старыя пуху забіты 31 мясцовы жыхар, прычым, забойствы здзяйсняліся абухом сякеры, стралялі толькі ў тых, хто спрабаваў уцячы.

31 студзеня "жолнежы" здзейснілі напад на вёскі Заляшаны і Вулька Выганоўская, дзе расстралялі 16 чалавек, у тым ліку жанчын і дзяцей.

1 лютага "Буры" спаліў вёскі Заляшаны і Вулька Выганоўская, загінула каля 15 чалавек.

Люты 2 спалены вёскі Зані (24 загінулых жыхара) і Шпакі (9 загінулых жыхароў).

З успамінаў мясцовых жыхароў:

"Увечары 2 лютага 1946 брыгады ўвайшлі актуальныя вёскі. У Занях паселішча было акружаны з 2-х бакоў, І падпаленыя жылыя дамы. Пры падпале дамоў салдаты абыходзілі хаты каталіцкіх сем'яў, а таксама суседнія з імі. Жыхароў, якія выбягалі на падворкі, заганялі назад у хату або расстрэльвалі. Некаторых з жыхароў Перад расстрэла пыталі пра веравызнаньне І нацыянальнасьці ".

"У вёсцы Шпакі падпальваньні дамоў І стральба па Жыхар пачаліся адначасова. У адным з дамоў была згвалчана дзяўчына, іншая, пры спробую абараніцца, была смяротна параненая".

"У вёсцы чуваць была страляніна, ва абодвух бакоў пачалі сам з сабою паліць. Потым той паляк, Што пайшоў, варочаецца, выцягвае пісталет І пытаецца актуальныя Міхала: "Паляк чы беларус? ". " Беларус "- Кажа дзядзька Міхал. Той стрэліў у яго два разы . Потым пытаецца пра тое Самае актуальныя мяне. Я адказваю так сама. Ён страляе ў мяне. У першую хвіліну я упаў, думаў мне раскалолі галаву І выбілі мозг. Але ж не, я ляжу І думаю, значыць, я жыву І галава цэлая. чую, як енчыць І страшна хрыпіць дзядзька Міхал. Яму, мусіць, прастрэлілі лёгкія ... "

17 лістападзе 1948 Рамуальд Райс быў арыштаваны польскімі камуністычнымі спэцслужбамі. На паказальным працэсе ў Беластоку 1 кастрычніка 1949 г. прысуджаны да смяротнага пакарання. Падчас працэсу віну сваю не прызнаў, абвінавачваючы ва ўсім свайго намесніка. Прысуд прыведзены ў выкананне 30 снежня 1950 г. ў Беластоку. Месца пахавання невядома.

У 1995 годзе суд Варшаўскага ваеннай акругі адмяніў смяротны прысуд Рамуальду Райс па прычыне таго, што ён "змагаўся за незалежнасць польскай дзяржавы", а загады, якія адносяцца ў тым ліку да пацыфікацыі беларускіх вёсак, выдаваў у "сітуацыі вышэйшай неабходнасці, якая змушала яго да прыняцця рашэнняў, якія не заўсёды былі этычна адназначныя ".

Такім чынам, у першай палове 1990-х суд пасмяротна рэабілітаваў Рамуальда Райса як змагара з камуністычным рэжымам.

Як пісаў адзін жыхар Беластока ў артыкуле "Дзе магілы нашых блізкіх?":

"Для мяне, як І для многіх іншых, Рамуальда Райс быў катам беларускага насельніцтва, хаця ад пекла ягоных рук гінулі й палякі. Ягоная ўзброеная група доўга дзейнічала ва Ўсходняй Беласточчыне й пакінула па сабе сотні замардаваных нявінных людзей. "Героі" з атрада "Бурага" стралялі ня толькі салдатаў, міліцыянтаў, убоўцаў, але перш за ўсё расстрэльвалі мірных жыхароў вёсак Заляшаны, Зані, Вулька-Выганоўская й шмат іншых. "рыцараў" "Бурага" стралялі актуальныя дзяцей, жанчынаў І старых. На Беласточчыне загінула пекла рук такіх "рыцараў". Каля 700 мірных жыхароў ... Сіротамі засталіся 350 дзетак" ("Ніва" № 22).

Следства ў справе крывавага рэйду "Бурага" доўгія гады вёў Інстытут нацыянальнай памяці Польшчы - інстытуцыя, якая займаецца "злачынствамі супраць польскай нацыі". Інстытут прыпыніў следства ў 2005 годзе, зрабіўшы выснову, што дзеянняў "Бурага" у студзені-лютым 1946 года на Беласточчыне "мелі рысы генацыду".

Як паведаміў на прэс-канферэнцыі пракурор ІНП Дарыюш Альшэўскі, з сабранага матэрыялу выходзіць, што капітан "Арміі Краёвай" Рамуальд Райс "Буры" асабіста аддаў загад спаліць некалькі беларускіх вёсак на Беласточчыне і забіць іх жыхароў. Акрамя таго, Райс нясе асабістую адказнасць за забойства беларусаў каля Бельска Падляскага. Па словах Альшэўскага, матываў злачынстваў было некалькі, у тым ліку імпульсіўныя рысы характару афіцэра "Арміі Краёвай". Следства працягвалася тры гады. Аднаўлення запатрабавалі прадстаўнікі беларускай дыяспары Польшчы. Паводле слоў беларускага насельніцтва, дзеянні "Бурага" былі злачынствам супраць чалавечнасьці.

Аднак следства адноўлена не было, нікога ў справе не абвінавацілі, рэабілітацыі не адмянілі, кампенсацыі ахвярам польскіх нацыяналістаў не выплацілі.